B

Małe i duże rogi myśliwskie w stroju B

Marsz myśliwski - na 3 naturalne rogi myśliwskie

Tibor Andrašovan (1917-2001) – słowacki kompozytor, dyrygent i pedagog, twórca narodowego baletu. W 1971 roku skomponował pierwsze słowackie sygnały na naturalne rogi myśliwskie w stroju B. Jest autorem marszy myśliwskich oraz piosenek o tematyce łowieckiej. "Marsz myśliwski" powstał w 1971 roku.

Fanfara III i IV - na 3 rogi myśliwskie

W Kole Łowieckim „Ślepowron” w Rudzicy, którego członkiem jest Stanisław Rajba, zrodziła się tradycja, że na dużych i ważnych imprezach łowieckich prezes wita zaproszonych gości i sponsorów uroczystym sygnałem. Oczekuje od zespołu, by każdego wymienionego uhonorować najlepiej inną, specjalną fanfarą. Stąd zrodził się pomysł na stworzenie krótkich utworów. Do tej pory Stanisław Rajba napisał Fanfarę I i II oraz „Sygnał” na 2 plesy i 2 parforsy a także Fanfarę III i IV na 3 rogi myśliwskie. Wszystkie te kompozycje mają charakter powitalny.

Echo Przechlewa - solo na róg myśliwski

Utwór „Echo Przechlewa” Czesława Trybuna (1938-2014) – bydgoskiego sygnalisty i kompozytora muzyki myśliwskiej powstał w 1996 roku. Kompozycja została specjalnie napisana na V Krajowy Przegląd Sygnałów, Wiersza i Piosenki Myśliwskiej w Przechlewie. Tam po raz pierwszy została wykonana przez Zespół Sygnalistów Myśliwskich Koła Łowieckiego Nr 6 "Złoty Róg" w Bydgoszczy, w którego skład wówczas wchodził m. in. Krzysztof Kryk, Czesław Trybus i Edmund Sitek. Dzięki uprzejmości Krzysztofa Kryka zapomniana kompozycja została udostępniona. „Echo Przechlewa” przeznaczona jest na róg myśliwski solo. W 1999 roku Czesław Trybus przekomponował utwór dokonując skrótów i drobnych zmian w linii melodycznej nadając kompozycji tytuł „Witajcie myśliwy” lub „Powitanie gości”.

Aporterom cześć

Ten melodyjny zew „Aporterom cześć” powstał – jak powiada kompozytor – z inspiracji siostrzenicy, Agaty. Kiedy opowiadał jej o zwyczajach towarzyszących przy zakończeniu polowania i udziale oraz roli sygnalistów w jego rudzickim Kole „Ślepowron”, zadała jemu pytanie: Dlaczego zwierzyna ubita jest honorowana sygnałami, a psy aporterzy i myśliwi ich prowadzący otrzymują tylko słowne podziękowanie od łowczego i czy psy w muzyce myśliwskiej znajdują też jakiejś miejsce? Stanisław Rajba nawiązał do kompozycji Erwina Dembinioka zmarłego w 2013 roku znanego hodowcę wyżłów, międzynarodowego sędziego kynologicznego, którego osobiście znał tak jak wielu starszych kolegów z orkiestry dętej działającej niegdyś przy byłej już Cukrowni Chybie, w której Dembiniok przez wiele lat pracował. I tak za namową siostrzenicy powstał sygnał nadający się do zagrania na zakończenie polowania. Fanfara „Aporterom cześć” została opracowana przez Stanisława Rajbę w wersji na ples i parfors oraz w wersji na 2 plesy i 2 parforsy. Utwór został również ułożony na trzy myśliwskie rogi przez Krzysztofa M. Kadleca.

Miły spoczynek po trudzie - na trąbkę i fortepian

Trzecią kompozycją Franciszka Ksawerego Zaremby (1841-1923) zwanego "Wielkopolskim lirnikiem" jest "Miły spoczynek po trudzie". pochodzący z krotochwili "Polowanie, czyli panicz w beczce" Józefa Sczanieckiego. Oprócz plików muzycznych głosu trąbki solo i trąbki z towarzyszeniem fortepianu dołączono akompaniament orkiestry, z którą można wykonywać wspólnie utwór.

Tak flintę trzymać - na trąbkę i fortepian

Piosenka Franciszka Ksawerego Zaremby (1841-1923) „Tak flintę trzymać” pochodząca z krotochwili „Polowanie, czyli panicz w beczce”. Kompozycję na trąbkę in B i fortepian opracował Krzysztof M. Kadlec. Do muzycznych plików( mp3) trąbki z akompaniamentem fortepianu oraz głosu solowego dołączono również akompaniament samej orkiestry, stwarzając możliwość wspólnego wykonywania utworu.

Strony

Subskrybuj RSS - B