Koncerty poznańskiego Zespołu Muzyki Myśliwskiej „Babrzysko” na Pomorzu

Zespół Muzyki Myśliwskiej „Babrzysko” powstał 2004 roku. Założycielem oraz kierownikiem artystycznym zespołu „Babrzysko” jest znany i ceniony poznański muzyk, Krzysztof Kadlec. Dzięki Jego pracy, poświęceniu oraz społecznemu zaangażowaniu, zespół odnosi coraz większe muzyczne sukcesy. Koncertując w różnych środowiskach, nie tylko myśliwskich, propaguje muzykę myśliwską oraz kulturę łowiecką będącą naszym dziedzictwem narodowym. Od roku 2009 Zespół Muzyki Myśliwskiej „Babrzysko” działa pod patronatem Zarządu Okręgowego PZŁ w Poznaniu. Swoją grą uświetnia wiele uroczystości, okolicznościowych spotkań, zawodów strzeleckich, wystaw i konkursów organizowanych przez PZŁ. Obecnie skład zespołu „Babrzysko” liczy 8. członków. Wszyscy grają na rogach par force. W bogatym repertuarze oprócz historycznych i współczesnych sygnałów myśliwskich znajdują się również najpopularniejsze kompozycje łowieckiej literatury europejskiej, ale przede wszystkim „Babrzysko” propaguje kompozycje polskich twórców. Wszyscy członkowie zespołu są myśliwymi. Łączą ich dwie pasje: łowiectwo oraz gra na rogach myśliwskich. Poprzez szlachetne brzmienie myśliwskiego rogu pielęgnują bezcenne wartości, jakie niesie tradycja i obyczaje polskiego łowiectwa.

Zespół prezentował się m.in. podczas zawodów strzeleckich oraz próbach psów myśliwskich na poznańskiej strzelnicy myśliwskiej w Antoninku, krajowych i międzynarodowych wystawach psów na Międzynarodowych Targach Poznańskich, wystawach związanych z łowiectwem (Targi Myślistwa i Strzelectwa „Knieje” w Poznaniu, Targi Łowiectwa, Strzelectwa i Rekreacji „Hubertus EXPO” w Warszawie), uroczystościach wręczenia odznaczeń łowieckich oraz licznych mszach hubertowskich. Swoją grą uświetnia również uroczystości jubileuszowe kół łowieckich. „Babrzysko” może poszczycić się prawykonaniem pierwszej polskiej „Mszy hubertowskiej” skomponowanej na naturalne rogi myśliwskie. Dziesięcioczęściowe dzieło skreślone ręką Krzysztofa Kadleca, zostało zaprezentowane przy okazji otwarcia w 2015 roku w Muzeum Archidiecezjalnym w Poznaniu wystawy „Święci patroni łowiectwa”. Ważnym wydarzeniem w historii zespołu był udział w koncercie z okazji 90-lecia PZŁ w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego. W 2014 roku zespół został poproszony o uświetnienie swoim występem konferencji panelowej „DZIEDZICTWO. Lasy i gospodarka leśna w kulturze i dziedzictwie narodowym” odbywającym się w Ośrodku Kultury Leśnej w Gołuchowie. Koncert stanowił muzyczne dopełnienie referatu „Las w muzyce polskiej”, który wcześniej wygłosił Krzysztof Kadlec. W programie znalazły się m.in.: „Fanfara na cześć św. Eustachego”, marsz „Święty Janie Gwalbercie patronie leśników” i „Hymn leśników polskich” autorstwa Kadleca.

Z inicjatywy wielkiego admiratora kultury łowieckiej – Kazimierza Kroskowskiego w listopadzie br. zespół został zaproszony przez Pomorskie Towarzystwo Miłośników Muzyki i Kultury Łowieckiej, Gminny Ośrodek Kultury w Sierakowicach i Samoninie oraz Zarząd Okręgowy PZŁ w Gdańsku do celebry muzycznej mszy hubertowskich i koncertów na ziemi kaszubskiej i powiślańskiej. W pięknych wnętrzach świątyń w Sierakowicach, Pelpinie, Sopocie i Goręczynie zabrzmiały rogi myśliwskie. Dla zwiększenia zasięgu, msza hubertowska z pelpińskiej Katedry była transmitowana radiowo. Po każdej mszy św. odbył się koncert muzyki myśliwskiej. W repertuarze zespołu znalazły się przede wszystkim utwory polskich kompozytorów m. in.: „Na kaszubską nutę” Karola Kroskowskiego, „Marsz myśliwski” Romana Idzikowskiego, polonez dedykowany twórcy wielkopolskiego łowiectwa „W hołdzie Władysławowi Janta-Połczyńskiemu” Krzysztofa Kadleca i tego samego autora „Mazur” oraz „Tango dla 5 wspaniałych”. Szczególną uwagę publiczności przykuła kompozycja zatytułowana „Dziwny las”. Do jej wykonania muzycy wykorzystali wiele „ćwierkających” rekwizytów; różnego rodzaju piszczałek i wabików naśladujących odgłosy ptaków i dzikich zwierząt. Taka aranżacja nadała kompozycji charakteru tajemniczości, przenosząc słuchaczy w leśne ostępy. Dużym zainteresowaniem cieszył się koncept muzyczno-poetycki pt. „Koncert Wojskiego” oparty na fragmencie Mickiewiczowskiej narodowej epopei w recytacji Piotra Cebernika. Utwór przeplatany był archaicznym brzmieniem parforsów oraz siermiężnymi dźwiękami bawolego rogu. Nie obeszło się bez bisów. Każdy występ kończył się jednym lub dwoma ponadprogramowymi utworami.

Zespół wystąpił w składzie: Anna Sobieraj, Marta Łochyńska, Malwina Łochyńska, Monika Przybył, Michał Mańkowski, Andrzej Jesse, Piotr Cebernik i Krzysztof Kadlec (kierownik zespołu).

Michał Mańkowski


Autorem nagrań jest Bogdan Stefański